Tiden da kundedatabaser bestod av knallgule klisterlapper tapetsert over skrivebord, vegger og vinduer bør være lagt langt bak oss. Med dagens teknologiske utvikling er mulighetene for organisering på et annet nivå. Fra et system e svakt vindpust kunne sette ut av spill, finnes det digitale løsninger som kan bidra til fornøyde kunder, økt salg og generelt lavere blodtrykk.
CRM i system
Ved å benytte seg av den teknologien som er tilgjengelig i dag, kan en hvilken som helst bedrifts hverdag forenkles med et CRM satt i system med tanke på kundebehandling. Teknologiens tidsalder venter ikke på noen, og det gjelder å henge på for å følge med, og det samme gjelder for systemene rundt den livsviktige kundebehandlingen. Vi kan like eller mislike det, men mennesket og teknologi er uløselig bundet sammen. Ved å omfavne mulighetene dette gir, kan alle fordeler av et CRM-system tas i bruk og gi overlegen oversikt over det aller viktigste aspektet med å drive i hvilken som helst bransje – kundene.
CRM er en forkortelse for Customer Relationship Management, et moderne og effektivt system for organisering og behandling av kundedatabaser. De fleste bransjer i dag er hektiske, konkurranseutsatte og nådeløse, og verdien av å opprettholde en fast kundebase er det som kan holde en bedrift flytende og i live. Dette kan løses på mange måter, avhengig av bransje og kundegruppe, men det er ikke til å komme fra at uten kunder forsvinner livsgrunnlaget i de aller fleste bransjer. Det riktige CRM-systemet kan redde et synkende skip, gi den lille fordelen fremfor konkurrerende selskaper og bidra til økte markedsandeler.
Teknologi bak, kundefokus i front
Når oversikten over kundene er systematisert og lett tilgjengelig, kan oppmerksomheten og fokuset rettes dit det skal. Kundene skal stå i sentrum, pleies og følges opp, og om tiden og kreftene ikke brukes til å organisere og rydde, så gjør de nettopp det. I et CRM-system legges relevant informasjon raskt inn, oppdateres ved behov og hentes ut ved behov for oppfølging.
De aller fleste er omgitt av teknologi i skjermer, telefoner og andre dingser rundt oss. Ved å kunne gi kunder og ansatte noen øyeblikks fri til å møtes ansikt til ansikt, så kan bedriftens image og uttrykk gi en ro mange av oss savner og trenger i dagens raske samfunn. En kopp kaffe med fløte og to sukkerbiter, flankert av en fersk napoleonskake. Hvorfor? Fordi det er kundens favoritt, notert i kundedatabasen og hentet ut i forberedelsene til møtet.
Teknologien er alltid der, men den trenger ikke nødvendigvis å vises frem hver gang.