Den digitale utviklingen har ført til en mengde forskjellige nye løsninger for den jevne nordmann. Ikke bare er kontanter snart borte for den daglige betalingen av varer og tjenester, nå handler vi også mer og mer på nett. Det krever løsninger for betaling som en ikke har hatt behov for tidligere. Sammen med mulighetene for å handle på verdensomspennende nettbutikker har det også dukket opp forskjellige løsninger for betalingstjenester. Samfunnet vårt har gått fra de første nettbankene til betalingsløsninger som ikke er knyttet opp til spesifikke banker. Disse tjenestene fungerer som en ren formidling av digitale inn -og utbetalinger, som du ofte styrer selv. Den tradisjonelle banken er mer og mer fjern for mange, og dermed har også bankene sett seg nødt til å videreutvikle sine digitale plattformer for å henge med på utviklingen. Samtidig har en del store internasjonale bankaktører kastet seg inn i den digitale verden, med egne digitale betalingsmetoder.
Du velger betalingsmetode selv
Når man bestiller varer på en nettbutikk vil en som oftest få flere valgmuligheter for betaling. Til tross for veksten av digitale betalingsløsninger finner en også valg for fakturabetaling, for de som ønsker det. En av de mest kjente, og benyttede betalingsløsningene, er PayPal. Dette er en verdensomspennende tjeneste som benyttes for inn -og utbetalinger. Tjenesten er ikke knyttet opp til noen spesiell bank, men er en selvstendig tjeneste spisset for den digitale verden. Vil man knytte en PayPal konto opp til den banken man bruker til daglig så sørger man selv for dette, ved å legge inn kontonummer eller bankkort. Det er nå også mulig å få egne betalingskort direkte tilknyttet PayPal. I kjølvannet av at denne tjenesten dukket opp for noen år siden har det også kommet konkurrerende tjenester, som for eksempel Vipps, Skrill og Payoneer. Fordelen med disse tjenestene er at du som forbruker nå har valgmuligheter for hvilken måte du ønsker å betale netthandelen din med. Fra, å betale varer på nett kun med medfølgende faktura, har man nå gått til å gi forbrukeren valget for hva som blir den beste løsningen.
Bruk av kort
Til tross for at det til dukker opp nye digitale løsninger for betaling, er bruk av kortbetaling mest utbredt. Vi betaler digitalt ved hjelp av kortet og bank ID på de aller fleste nettbutikker, om det er vagabond sko eller en reise vi bestiller. Velger man å benytte kortbetaling er det greit å ha i bakhodet at det er tryggest å bruke kredittkort. Tryggheten ligger i kortets betingelser, som blant annet er at pengene ikke trekkes fra kontoen med en gang (slik det gjøres med debitkort). Det gir kortbrukeren muligheten til å stoppe en betaling ved mistanke om nettsvindel eller ved andre forhold. Samtidig har kredittkort en sikkerhetsløsning om nettbutikken går konkurs før du har fått varen. Legger man inn et krav på en gjennomført betaling, men ikke har fått varen, vil kredittkortselskapet/banken dekke tapet. Pengene tilbakeføres til kortet eller kontoen. Denne muligheten har man ikke hvis en har benyttet debitkort.